Mata Pelajaran:Pendidikan Seni Visual
Tahun: 5
Kelas: 5 KASTURI
Bil Murid: 40 orang
Tarikh:14.7.2010 (RABU)
Masa: 9:00a.m – 10:00a.m
Bidang: Membuat corak dan rekaan
Teknik: Cetakan
Alat: Berus
Bahan: Ubi kentang, kertas lukisan, warna poster, alat mengukir
Tajuk: Corak kenderaan
Hasil pembelajat: 1)Menghasilkan corak dgn alatan
2)Menjaga kebersihan diri
Kemahiran berfikir: Banding beza
Penerapan nilai: Cinta kepada alam sekitar
Langkah-langkah Aktiviti-aktiviti Bahan-bahan/
Nilai-nilai Teknik
Set induksi
+ 5 minit Guru menunjukkan sekeping kertas lukisan putih dan ubi kentang yang telah diukir.
Guru memberitahu murid-murid bahawa ubi kentang ialah “Cop Nama” guru.
Guru menggunakan warna poster dan mewarnakan ubi kentang dan mencetakan ubi kentang di atas kertas lukisan itu.
Guru mengemukakan tajuk hari ini-
Teknik cetakan Ubi kentang,kertas lukisan, warna poster Teknik cetakan
Langkah 1
+ 15 minit Guru menunjukan hasil lukisan-lukisan yang berkaitan dengan corak kenderaan yang telah disediakan
Guru meminta murid-murid mengambil perhatian untuk menelitikan lukisan tersebut.
Guru menerapkan nilai-nilai cinta kepada alam sekitar kepada murid-murid. Nilai-nilai:
Cinta kepada alam sekitar
Langkah 2
+ 15 minit Guru mengagihkan kertas lukisan dan menyuruh murid-murid mengeluarkan ubi kentang dan alat-alat yang disediakan.
Guru menerangkan langkah-langkah mengukir kentang ubi.
Guru melukis corak yang bertajuk “corak kenderaan” di atas papan hitam.
Guru meminta murid-murid menggunakan pensel melukis mengikut corak guru di atas kentang ubi.
Selepas melukis, murid-murid mula mengukir dengan alat mengukir.
Selepas mengukir, murid mewarnakan kentang ubi dan mencetakkan corak di atas kertas lukisan.
Guru memberi tunjuk ajar kepada murid-murid yang tidak pandai.
Ubi kentang, kertas lukisan, warna poster, alat mengukir
Melukis
Mengukir
Mewarna
Langkah 3
+ 15 minit Selepas siap lukisan itu, guru meminta murid-murid mengemaskan bahan-bahan.
Guru menerapkan nila-nilai menjaga kebersihan kepada murid-murid. Nilai-nilai:
Menjaga kebersihan
Penutup
+ 10 minit Guru menunjukan hasil lukisan murid-murid.
Guru meminta murid-murid bandingbeza hasil lukisan yang baik atau lemah dan mamberi pandangan.
Mengikut pandangan murid-murid,guru memilih hasil lukisan yang baik dan malekatkan di atas papan kenyataan. Kemahiran berfikir:
Banding beza
HBAE1103 PENG. PENDIDIKAN SENI VISUAL HBAE2103 MEMBUAT CORAK DAN REKAAN HBAE3303 PENG. SEJARAH SENI DAN SEJARAH SENI BARAT HBEF1403 SENI DALAM PENDIDIKAN HBEF2503 KAJIAN DALAM PENDIDIKAN HBSS1203 HALA TUJU PEMBANGUNAN NEGARA HBSS2103 SEJARAH PERKEMBANGAN NEGARA HBSS3203 PENG. SOSIOLOGI HBSS4303 PENGENALAN ANTROPOLOGI WAJ3107 SENI DALAM PENDIDIKAN PS2051P(1)R PENDIDIKAN SENI VISUAL PS1311P4 PENDIDIKAN SENI VISUAL 1 SSS1112 STUDIO RB DALAMAN SSS1102 STUDIO RB LANSKAP SSS2152 S KRAF KAYU HALUS
No comments:
Post a Comment