PENGENALAN KRAF KAYU HALUS
Ukiran kayu atau seni ukir merupakan seni pertukanagn yang menjadi tradisi turun temurun dalam masyarakat Melayu. Oleh itu, kemahiran mengukir sudah sinonem dengan kemahiran orang Melayu sejak awal sejarah tanahair. Bukti kemahiran ini dapat di lihat di bahagian-bahagian rumah seperti tangga, ambang, pintu, dinding, tiang, batu nisan, daun pintu, tingkap, kukur, bangau, jebak, burung, katil, meja dan dulang.
Kraf Lanjutan Ukiran kayu semester 4 sesi 2002/2003 telah memilih tumbuhan yang menjadi kepercayaan kepada sesuatu masyarakat di Malaysia yang berbilang ras dan etnik. Tumbuhan yang dipilih iaitu “Pokok sirih”diketengahkan kerana menjadi kepercayaan masyarakat Melayu, India dan China mengikut kepercayaan mereka.
SEJARAH
Sejarah awal tentang ukiran kayu di Malaysia tercatat dalam buku buku Sejarah Melayu (Sulatus Salatin) tulisan Tun Seri Lanang daripada abad ke-17.
Bahawa seni ukir telah dijalankan oleh orang Melayu sejak pemerintahan Sultan Mansur Shah yang memerintah dari tahun 1459 – 1477. Buktinya dapat dilihat dalam seni bina istana beginda. Istana yang berukiran indah itu digelar oleh rakyat sebagai “Istana Hawa Nafsu”.
UKIRAN
Ukiran ialah hasil seni rupa tradisi Melayu yang terulung.
Dua faktor yang menjadikannya sedemikian ialah, pertama, keadaan alam semula jadi yang kaya dengan kayu yang digunakan sebagai bahan binaan, alat, perahu, senjata dan hiasan: kedua, kekayaan tumbuh-tumbuhan yang memberi ilham kepada pencipta untuk mewujudkan jenis- jenis bentuk dan motif ukiran kayu.
Keadaan ini dibantu oleh daya cipta yang sihat, kemahiran pertukangan, citarasa tinggi, dan pendukungan yang berterusan.
Bentuk ukiran kayu Melayu mementingkan sifat gerak yang bermula dari suatu punca dan terus tumbuh perlahan-lahan serta berliku-liku
UKIRAN
Ukiran ialah hasil seni rupa tradisi Melayu yang terulung.
Dua faktor yang menjadikannya sedemikian ialah, pertama, keadaan alam semula jadi yang kaya dengan kayu yang digunakan sebagai bahan binaan, alat, perahu, senjata dan hiasan: kedua, kekayaan tumbuh-tumbuhan yang memberi ilham kepada pencipta untuk mewujudkan jenis- jenis bentuk dan motif ukiran kayu.
Keadaan ini dibantu oleh daya cipta yang sihat, kemahiran pertukangan, citarasa tinggi, dan pendukungan yang berterusan.
Bentuk ukiran kayu Melayu mementingkan sifat gerak yang bermula dari suatu punca dan terus tumbuh perlahan-lahan serta berliku-liku
Biasanya ukiran itu mempunyai imbangan semukur di antara bahagian yang positif dengan yang negatif. Bentuk dan motifnya terkawal dalam keadaan yang sederhana serta unsur yang berlebih-lebihan.
Bahagian hujung sesuatu ukiran jarang sekali berdiri tegak atau melentik jauh keluar tetapi lebih menyarankan sifat merendah diri. Ukiran kayu itu tersusun dalam suatu ruang besar seperti mumbung di atas pintu rumah.
Seniman Melayu mendapat ilham dari alam yang luas untuk mewujudkan “awan larat”, iaitu bentuk awan bergerak. Motif ini terdapat bukan sahaja pada ukiran tetapi juga pada batik songket dan seni logam. Ukiran juga diilhamkan pada ayat-ayat suci AL-Quran seperti yang terdapat di setengah-setengah masjid, istana dan rumah. Seni ukir Melayu khususnya dijelma ke dalam seni yang berubah keadaan sifatnya, mempunyai identiti, gaya dan falsafah yang tersendiri.
TOKOH-TOKOH
Antara tokoh-tokoh dalam seni ukiran tradisional Melayu adalah seperti berikut :
Encik Latif Long dari Kelantan, pengukir yang paling berbakat di negara ini. Pemenang hadiah pertama bagi kepingan ukiran kayu bertebuk dalam beberapa pameran ukiran kayu tradisional peringkat kebangsaan.
Encik Long, bapa kepada Latif, pengukir istana di Kampung Raja Besut.
Tuan Haji Wan Su Othman dari besut, terengganu yang terkenal dengan ukiran motif awan larat.
UKIRAN TIMBUL TANPA SILAT
Ukiran Timbul tanpa Silat adalah
corak ukiran tidak diukir dengan silat
UKIRAN TIMBUL DENGAN SILAT
Ukiran Timbul dengan Silat adalah corak ukirannya diukir dengan silat.
KAJIAN JENIS-JENIS UKIRAN
UKIRAN TEBUK TEMBUS
Pada Ukiran Tebuk Tembus, kayu atau papan yang diukir ditebuk tembus kecuali bentuk corak ukiran sahaja yang dibiarkan. Ukiran Tebuk Tembus ini berfungsi sebagai pengaliran udara dan pencayaan. Kebanyakkan Ukiran Tebuk Tembus ini terdapat pada bangunan dan rumah-rumah Melayu Tradisional seperti bahagian kekisi jendela, sekatan ruang , cucur atap.
Ukiran Tebuk Tembus terbahagi kepada dua jenis iaitu, Ukiran Tebuk Tembus Tanpa Silat dan Ukiran Tebuk tembus Silat.
UKIRAN TEBUK TEMBUS TANPA SILAT
Ukiran ini dibuat dengan cara menebuk papan atau kayu yang diukir sehingga tembus. Pada bahagian corak ukirannya pula tidak diukir (Silat tidak dibuat).
ALATAN MENGUKIR TRADISIONAL
KAJIAN MOTIF
Motif yang sering digunakan pada ukiran ialah awan larat, motif tumbuh-tumbuhan seperti sulur kacang, daun, bayam, daun kiambang, pucuk paku, bunga ketumbit, sulur ketola, daun-daun guri dan sebagainya.
JENIS-JENIS MOTIF
Dalam masyarakat tradisional Melayu pelbagai unsur dijadikan motif dalam seni ukiran. Unsur tersebut adalah seperti berikut:
UNSUR BENDA BERNYAWA
Unsur bernyawa merujuk kepada rupa binatang seperti ayam, burung, itik dan sebagainya. Contoh unsur bernyawa pada ukiran tradisional yang dihasilkan oleh pengukir zaman pra-Islam.
Namun rupa bentuk tidak mengambarkan bentuk objek yang sebenarnya tetapi hanya berbentuk lambang.
CONTOH UNSUR BENDA BERNYAWA
A. Motif itik pulang petang
B. Motif badak mudik
C. Motif unduk-unduk atau kuda-kuda laut
D. Motif lebah bergantung
E. Motif kepala cicak
F. Motif ayam berlaga
G. Motif kumbang dan kipas
UNSUR KOSMIK
Unsur kosmik atau air space elements dalam bahasa Inggeris merujuk kepada unsur yang ada kaitannya dengan alam semesta. Biasanya digambarkan melalui motif matahari, bulan, bintang, awan ukiran seperti ini biasanya ditemui pada tebar layar rumah.
UNSUR GEOMETRI
Unsur geometri merujuk kepada corak yang berasaskan rupa geometri atau kombinasi rangka geometri dengan unsur lain.
UNSUR KALIGRAFI
Unsur ini berdasarkan huruf-huruf Arab atau tulisan Jawi
UNSUR FLORA
Tumbuhan menjalar dipilih sebagai motif. Kebiasaannya sulur pautnya yang lembut danmenjalar mudah diubah bentuk mengikut cita rasa pengukir.
FUNGSI UKIRAN KAYU
Dalam seni bina, ukiran tradisional Melayu digunakan untuk tujuan memperindah dan menyiapkan bangunan tersebut dengan corak terkawal yang tidak mengatasi binaan.
Contoh bangunan yang masih boleh dilihat hingga hari ini :
Istana kenangan, Bukit Chandan, Kuala Kangsar
Istana Jahar, Kelantan yang kini dikenali sebagi
Muzium Negeri Kelantan
Istana Tengku Nik, kini dikenali sebagi Induk Muzium Negeri Terengganu
TEKNIK MELUKIS UKIRAN
Sebelum memulakan aktiviti melukis atau melakar corak ukiran kayu, beberapa aspek penting perlu diketahui dan difahami. Corak dan jenis ukiran antaranya.
Motif bunga Simpuh dan daun Simpuh, di dalam motif tersebut terdapat unsur asas yang terdiri dari daun Pengasuh, daun Sendal, daun Bakok, Siba Dayang, bunga, Kudup bunga.
HBAE1103 PENG. PENDIDIKAN SENI VISUAL HBAE2103 MEMBUAT CORAK DAN REKAAN HBAE3303 PENG. SEJARAH SENI DAN SEJARAH SENI BARAT HBEF1403 SENI DALAM PENDIDIKAN HBEF2503 KAJIAN DALAM PENDIDIKAN HBSS1203 HALA TUJU PEMBANGUNAN NEGARA HBSS2103 SEJARAH PERKEMBANGAN NEGARA HBSS3203 PENG. SOSIOLOGI HBSS4303 PENGENALAN ANTROPOLOGI WAJ3107 SENI DALAM PENDIDIKAN PS2051P(1)R PENDIDIKAN SENI VISUAL PS1311P4 PENDIDIKAN SENI VISUAL 1 SSS1112 STUDIO RB DALAMAN SSS1102 STUDIO RB LANSKAP SSS2152 S KRAF KAYU HALUS
No comments:
Post a Comment