Assalamualaikum.....Salam Sejahtera........Salam 1 Malaysia..............Selamat berpuasa di Bulan Ramadhan al-Mubarak semoga Allah memberkati segala apa yang kita lakukan untuk kebaikan di dunia dan di akhirat ......amin ..ya..rabulalamin...

Monday 9 August 2010

Batik

Batik celup atau juga dikenali sebagai batik ikat, merujuk kepada kaedah mencorak batik dengan cara mencelup kain kedalam pewarna sebanyak beberapa kali. Corak dan reka bentuk penerapan warna dirancang terlebih dahulu dan bahagian yang hendak dilindung dari pewarna akan dicorak dengan menggunakan lilit (yang biasanya dicampur damar) atau diikat ponjok. Lilin atau ikatan tersebut akan melindung warna sedia ada dari bertukar apabila dicelup kedalam warna berikutnya.
Pada kebiasaannya, batik celup akan dicelup dari warna cerah kepada warna semakin gelap. Ini bagi mengelak warna celupan dari bercampur atau comot. Proses mengikat atau melilin corak batik pada kain putih dan proses pewarnaan dengan merencam kain ke dalam pewarna akan diulang beberapa kali dengan corak yang berlainan untuk mendapatkan corak batik yang lengkap.
Diambil daripada "http://ms.wikipedia.org/wiki/Batik_celup
BATIK PELANGI/ Batik Celup
• Batik pelangi ialah batik yang dihasilkan tanpa penggunaan lilin dan diperkenalkan oleh Che Minah Pelangi dari
Terengganu ketika pemerintahan Sultan Zainal Abidin II (1793 – 1808)
• Ia disebut juga sebagai kain ‘rawa’
• Digunakan sebagai tudung / selendang serta menjadi pelengkap atau eksesori pakaian terutama inang dan dayang di istana
• Ia dihasilkan dengan menggunakan teknik ikat dan celup
• Kain diikat beberapa kali dengan menggunakan lilin atau apa sahaja untuk menghalang penyerapan warna. Bilangan ikatan dan celupan warna menentukan corak dan warna pada kain

Batik pelbagai jenis
1. Batik lasem kelantan – batik yang direbus dua kali dan menggunakan motif pucuk rebung pada bahagian kepala kain
2. Batik perkalongan Kelantan – bercirikan motif bunga pada kepala kain dan badan kain .Warna motif tidak dicelupkan sebaliknya mencalit warna menggunakan berus halus
3. batik selapis- menggunakan satu warna sahaja dengan menggunakan ragam hias yang bebas
4. Batik solo kelantan – dikenali juga batik belit, batik lepas, dan batik panjang.Penggunaan warnanya terhad pada tiga warna sahaja iaitu hitam, biru dan kuning
SEJARAH DUNIA & BATIK:
Mengikut catatan sejarah, batik dalam bentuk primitif diketahui wujud sejak 2,000 tahun lalu di Parsi dan di Mesir !!!
Pada tamadun awal Mesir, tulisan digunakan untuk menyimpan rekod tentang upacara keagamaan dan harta yang ada di kuil-kuil. Bentuk tulisan yang dicipta oleh para pendeta ini dikenali sebagai hieroglif. Tulisan hieroglif berbentuk gambar dan diukir pada batu atau kayu. Setelah membuat kertas daripada pokok papyrus, orang Mesir menulis dengan menggunakan dakwat dan berus.
Kain tertenun diperbuat dengan menggunakan roda pemejaman dan kek pada 6000 sebelum Masehi. Tulisan berbentuk gambar diterjemahkan diatas kain tertenun oleh BLOK KAYU UKIRAN TIMBUL DICELUPKAN DENGAN PEWARNA SEBELUMN DITEKAPKAN PADA KAIN yang kini dikenali sebagai 'batik'.
Bangsa Mesir Kuno menghias bentuk dasar ini dengan mempergunakan kain itu sendiri, yaitu dengan cara pemberian lipit-lipit ( pleats, plissee ). Bangsa Babylonia dengan menambah potongan-potongan strook yang berumbai-rumbai. Busana yang dipakai pada masa itu masih dalam bentuk yang sangat sederhana berupa busana dalam bentuk kemeja tanpa krag dinamakan KALASIRIS.
Dalam periode kerajaaan kunoKalasirirs berlengan setali ini sangat pendek dan ketat, sedangkan dalam periode kerajaan baru kalasiris dibuat panjan dan lebar serta diberi lipit-lipit yang merupakan unsure dekoratif yang sangat dominant pada tata busana bangsa Mesir kuno.
Di negara China dan Jepun 'kain bercorak' mula digunakan sejak abad ke 7 dan ke 8 lagi. Di Tanah Melayu, batik mula diperkenalkan sejak abad ke 15 Masihi iaitu di zaman pemerintahan Parameswara di Melaka. Pada tahun 1770-an batik pelangi telah diperkenalkan di Kepulauan Melayu dan seterusnya Tanah Melayu.
BATIK DI MALAYSIA:
Pada masa dahulu, masyarakat Melayu menggunakan "ubi kentang" sebagai alat pengecap tetapi kini kain batik telah diusahakan dengan menggunakan alat-alat moden.
Di alam Melayu, sejenis batik yang dipanggil Batik Pelangi telah diperkenalkan sejak tahun 1770-an lagi.
Sejarah batik di Malaysia mula di ketahui pada abad ke 18 apabila Batik Minah Pelangi memulakan perusahaan Batik di Terengganu. Dalam tahun 1911 apabila Haji Che Su bin Haji Ishak memulakan perusahaan Batik di kawasan Lorong Gajah Mati, Kota Bahru Kelantan.
Pada masa itu teknik pembuatan batik hanyalah menggunakan teknik ikat dan celup dan dikenali sebagai ‘Batik Pelangi’. Pada masa itu kain di import dari Thailand jenis ‘Kain Pereir’ sementara itu warna dibuat sendiri dengan menggunakan pewarna buah dan kulit kayu. Warna kain batik pelang hanyalah Biru dan hitam sahaja. Pada tahun 1922 Haji Che Su telah mengeluarkan batik yang menggunakan blok kayu. Pada tahun 1926 kemasukan pewarna kimia dari Eropah telah membawa perkembangan Batik. Reka corak batik mula dipengaruhi dengan reka corak Batik Indonesia disertai dengan nama batik dikomersilkan.
Nama batik berasal dari Indonesia dan terbit dari perkataan Jawa 'tik' yang bermaksud menitik atau menulis titik-titik. Ambatik pula bermaksud melukis, menulis, mewarna atau menitik.
Di Malaysia kebanyakan kilang perusahaan batik banyak terdapat di Kelantan dan Terengganu. Ternyata konsep "batik" itu sendiri telah wujud sejak 2,000 tahun lalu di Parsi dan di Mesir sejak bermulanya tamadun manusia disana; Tamadun Mesopotamia- Babylon.
Petikan: Pustakaan Negara Malaysia & Laman Pendidikan Seni, Sejarah Dunia jilid 3

Cetakan
Engraving
Proses ini dikembangkan di Jerman sekitar tahun 1430 dari engraving (ukiran halus) yang digunakan oleh para tukang emas untuk mendekorasi karya mereka. penggunaan alat yang disebut dengan burin merupakan ketrampilan yang rumit.
Pembuat engraving menggunakan alat dari logam yang diperkeras yang disebut dengan burin untuk mengukir corak ke permukaan logam, tradisionalnya memakai plat tembaga. Alat ukir tersebut memiliki bermacam-macam bentuk dan ukuran menghasilkan jenis garis yang berbeza-beza.
Seluruh permukaan plat disapu dakwat, kemudian dakwat dibersihkan dari permukaan, yang tertinggal hanya dakwat yang berada di garis yang diukir. Kemudian plat ditaruh pada alat tekan bertekanan tinggi bersama dengan lembaran kertas (seringkali dibasahi untuk melunakkan). Kertas kemudian menyerap dakwat dari garis engraving (bahagian yang diukir), menghasilkan karya cetak.
 
Etsa
 
"lenanya menciptakan ngeri" etsa dan aquatint karya Francisco Goya Etsa adalah bahagian dari kelompok teknik intaglio bersama dengan engraving, drypoint, mezzotint dan aquatint. Proses ini diyakini bahawa penemunya adalah Daniel Hopfer (sekitar 1470-1536) dari Augsburg, Jerman, yang mendekorasi baju besinya dengan teknik ini. Etsa kemudian menjadi tandingan engraving sebagai medium seni grafis yang popular. Kelebihannya adalah, tidak seperti engraving yang memerlukan ketrampilan khusus dalam pertukangan logam, etsa relatif mudah dipelajari oleh seniman yang suka berkhayal dan menggambar.
Hasil cetakan etsa umumnya bersifat linear dan seringkali memiliki perincian dan kontur halus. Garis bervariasi dari halus hingga ke garisan yang kasar. Teknik etsa berlawanan dengan teknik cukil kayu, pada etsa bahagian permukaan tinggi bebas daripada dakwat. Bahagian permukaan rendah menahan dakwat. Mulanya selembar plat logam (biaanya tembaga, zink atau baja) dilitupi dengan selapisan minyak atau lilin. Kemudian pengkarya akan menggores lapisan tersebut dengan jarum etsa yang runcing, sehingga bahagian logam kelihatan.plat tersebut kemudiaannya dicelupkan dalam larutan cuka atau hanya disapukan ke atasnya.bahagian logam yang tenggelam akan dihakis oleh  larutan asid tersebut. Setelah itu, lapisan yang tersisa dibersihkan dari plat. Dan proses pencetakan selanjutnya sama dengan pencetekan selanjutnya sama dengan prosen pencetakan engraving.
 
Mezzotint
Salah satu cara lain dalam teknik intaglio di mana plat logam terlebih dahulu dibuat kasar permukaannya secara merata; gambar dihasilkan dengan mengerok halus permukaan, menciptakan gambar yang dibuat dari gelap ke terang. Mungkin juga menciptakan gambar hanya dengan mengkasarkan bahagian tertentu saja, bekerja dari warna terang ke gelap.
Mezzotint dikenal kerana kualiti tonnya yang kaya: pertama, kerana permukaan yang dikasarkan secara merata menahan banyak dakwat, menghasilkan warna cetak yang padu; kedua, kerana proses penghalusan tekstur dengan menggunakan burin, atau alat lain menghasilkan gradasi halus untuk mengembangkan tone.
Metode mezzotint ditemukan oleh Ludwig von Siegen (1609-1680). Proses ini dipakai secara luas di Inggeris mulai pertengahan abad lapan belas, untuk mereproduksi foto dan lukisan.
 
Aquatint
Adalah variasi dari etsa. Seperti etsa, aquatint menggunakan asid untuk membuat gambar cetakan pada plat logam. Pada teknik etsa digunakan jarum untuk menciptakan garis yang akan menjadi warna dakwat gelap, aquatint menggunakan serbuk resin yang tahan asid untuk menciptakan kesan ton.
Kebanyakan karya-karya grafis Goya menggunakan teknik aquatint.
Drypoint
Merupakan variasi dari engraving, dikerjakan dengan alat runcing, bukan dengan alat burin berbentuk "v". Sementara garis pada engraving sangat halus dan bertepi tajam, goresan drypoint meninggalkan kesan kasar pada tepi garis. Kesan ini memberi ciri kualitas garis yang lunak, dan kadang-kadang berkesan kabur, pada drypoint. Karena tekanan alat press dengan cepat merusak kesan tersebut, drypoint hanya berguna untuk jumlah edisi yang sangat kecil; sekitar sepuluh sampai duapuluh karya. Untuk mengatasi ini, penggunaan electro-plating (pelapisan secara elektrik dengan bahan logam lain) telah dilakukan sejak abad sembilanbelas untuk mengeraskan permukaan plat.
Teknik ini kelihatannya ditemukan oleh seorang seniman Jerman selatan abad limabelas yang memiliki julukan Housebook Master, di mana semua karya-karyanya menggunakan drypoint. Di antara seniman old master print yang menggunakan teknik ini: Albrecht Dürer memproduksi 3 karya drypoint sebelum akhirnya berhenti menggunakannya; Rembrandt sering menggunakannya, tapi biasanya digabungkan etsa dan engraving
litografi.
La Goulue, Poster litografi karya Toulouse-LautrecLitografi adalah teknik yang ditemui pada tahun 1798 oleh Alois Senefelder dan didasari pada sifat kimiawi minyak dan air yang tidak boleh bercampur. Digunakan permukaan berpori, biasanya sejenis batu yang disebut limestone/batu kapur; gambar dibuat pada permukaan batu dengan medium berminyak. Kemudian dilakukan pengasidan , untuk memindahkan minyak ke batu, sehingga gambar 'terbakar' pada permukaan. Lalu dilapisi gum arab, bahan yang larut air, menutupi permukaan batu yang tidak tertutupi medium gambar (yang berbasis minyak). Kemudian batu dibasahkan, air akan berada pada bagian permukaan yang tidak tertutup medium gambar berasas minyak tadi; selanjutnya batu di-roll dengan dakwat berasas minyak ke seluruh permukaan; kerana air menolak sifat minyak pada dakwat maka dakwat hanya menampal pada bagian gambar yang berminyak. Kemudian selembar kertas lembab diletakkan pada permukaan, image/gambar dipindahkan ke kertas dengan menggunakan alat tekanan. Teknik litografi terkenal dengan kemampuannya menangkap gradasi halus dan detail yang sangat kecil.
Variasi dari teknik ini adalah adalah foto-litografi, di mana gambar ditangkap lewat proses fotografis pada plat logam; kemudian pencetakan dilakukan dengan cara yang sama.
Seniman yang menggunakan teknik ini:
George Bellows, Pierre Bonnard, Honoré Daumier, M.C. Escher, Ellsworth Kelly, Willem de Kooning, Joan Miró, Edvard Munch, Emil Nolde, Pablo Picasso, Odilon Redon, Henri de Toulouse-Lautrec and Stow Wengenroth

Cetakan timbulan

Hasil imej berdasarkan kesan garisan di atas permukaan blok atau plat yang terlebih dahulu disapu dengan dakwat atau pewarna. 

Kaedah cetakan timbul ialah kolaj, lino, potongan kayu, kad bod bergelugor dan sayur-sayuran.

Cetakan Benam
Imej terhasil berdasarkan garisan di dalam blok atau plat. 

Teknik yang digunakan ialah garisan asid, turisan, akuatin dan mesotin. 

Kaedah yang berlawanan dengan cetakan timbul.
 
Cetakan Planograf
Dihasilkan melalui permukaan cetakan yang mendatar. 

Dikenali juga sebagai litografi. 

Ia adalah teknik sifat penolakan minyak dengan air. 

Menggunakan blok batu kapur. 

Ia kelihatan seolah-olah lukisan pensel.

Cetakan Stensil
Menggunakan kain sutera yang diregang pada kayu pemidang. 

Imej terhasil melalui potongan kertas pendua, filem laker atau skrin foto emulsi. 

Sekuji digunakan untuk menyapu dakwat di atas skrin pemidang

Kostik soda bukan tostik soda atau caustic fusion adalah sejenis bahan kimia yang digunakan dalam proses cetakan batik untuk celupan dasar dengan sukatan 2-6 gram cap Napthol dicampurkan dengan 1-3 gram Kostik soda sisik atau batu ( + sedikit TRO atau penggantinya dan + air panas secukupnya). Kostik soda dikacau hingga lauran jernih kemerahan atau kekuningan. Jika masih keruh tambakan kostik soda atau dipanaskan kembali. Napthol adalah warna asas yang dicampurkan  untuk menghasilkan warna yang berbeza.
(sumber : http://cantingbatik.wordpress.com/2008/09/03/dasas-dasar-dalam-membuat-batik/ )

Apakah dia jenis 'kain pereir' yang diimport dari Thailand?
Kain yang sesuai digunakan ialah kain dasar putih kerana atas kain dasar ragamhias batik dapat terhasil.Kain dasar dipilih dari jenis kapas atau campurannya.Selain itu, sutera dan organza juga biasa digunakan.(sumber buku Rekabentuk Kraftangan  Melayu Tradisi )

Resis ialah teknik menghasilkan lukisan atau reka corak dengan menggunakan bahan-bahan yang tidak bercampur antara satu sama lain seperti cat air dan cat minyak, cat air dan lilin dan sebagainya yang boleh dikatakan sebagai proses penolakan warna. Resis ialah teknik menghasilkan lukisan atau reka corak dengan menggunakan bahan-bahan yang tidak bercampur antara satu sama lain seperti cat air dan cat minyak, cat air dan lilin dan sebagainya yang boleh dikatakan sebagai proses penolakan warna. 

No comments:

Post a Comment